Madam, this is Africa!! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu Madam, this is Africa!! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu

Madam, this is Africa!!

Door: Jan en Truus

Blijf op de hoogte en volg

02 November 2007 | Ethiopië, Addis Abeba

Vrijdag 19 oktober. Mijn Amerikaanse collega Meredith en ik gaan nog even naar de faculteit om de laatste zaken te regelen. Immers maandag om 10 uur beginnen onze lessen. Dan horen we dat de lessen niet op 22 oktober beginnen, maar een week later. "Waarom?" vragen we." Administrative problems" is het antwoord. Dus, nog een week extra vakantie! Op onze vraag hoe zeker het is dat we wel op 29 oktober kunnen beginnen, antwoordt de roostermaker: "Only God knows" om er met een big smile aan toe te voegen:"Madam, this is Africa!!"

Ik ga straks "Basic English" geven aan cursisten die beginnen aan een secretaresseopleiding en aan cursisten van een IT opleiding. Het Engels lijkt ongeveer mavo 4 niveau. het boek heeft 85 bladzijden en de praktijk is dat men in 75 lesuren niet verder komt dan bladzijde 60. Niet te geloven!

De leerlingen krijgen, bizar genoeg, het boek niet. Ze krijgen een kopie van teksten, maar de vragen over die teksten, grammaticaoefeningen e.d. schrijft de docent allemaal op het bord en de cursisten schrijven die dan over. Zo schiet het natuurlijk ook niet op! Na veel heen en weer gepraat weten we te bereiken dat de cursisten het boek wel krijgen, zodat er tijdens de lessen meer tijd overblijft voor communicatie.

Inmiddels is het 2 november. De lessen zijn inderdaad 29 oktober begonnen en ik heb mijn eerste week er dus op zitten. Nou, het viel me niet mee. Reuze aardige cursisten, beleefd, ze hebben gevoel voor humor en zijn zeer geïnteresseerd. Maar wat is het moeilijk om ze aan het praten te krijgen! In het Amhaars praten ze honderduit, maar in het Engels, ho maar. Daar komt nog bij dat ze heel zachtjes praten, vooral de dames, dat schijnt hier bij de cultuur te horen, en de akoestiek in de lokalen is bar slecht, zeker als je er met een groep van 50 zit. Ik heb wel even met weemoed teruggedacht aan de mooie lokalen bij het Noorderpoort en Si!. De cursisten hier hebben geen tafels om op te schrijven, een verbrede leuning doet dienst als tafel.

Jan en ik hebben samen een mooi kantoor met een computer en twee grote bureaus.
We voegen een paar foto’s van de school bij.

Vorige week woensdag ben ik in het Alert Hospital op bezoek geweest. Ik zou er samen met een Nederlandse mevrouw de kinderen van het ziekenhuis aangenaam bezig houden met spelletjes, liedjes en een beetje Engels. Maar ook daar ging het feest niet door, omdat de Amhaars sprekende vrijwilliger, die we er zeker bij nodig hadden, niet kwam opdagen. Ach ja, This is Africa! In het ziekenhuis liggen allemaal lepra patiënten. Op dit moment gaat veel aandacht in Ethiopië uit naar HIV en Aids en het onderzoek naar c.q. de bestrijding van lepra heeft daar erg onder te lijden. Je scoort met bestrijding van HIV en Aids, niet met lepra!

Toch is het hier een enorm probleem. Veel bedelaars hebben van die afgeknotte handen en voeten, omdat ze lepra gehad hebben. In het ziekenhuis doet men van alles om patiënten en oud patiënten een zo gewoon mogelijk leven te laten leiden. Er is een winkel, waar je allerlei door hen gemaakte artikelen, zoals tassen, kleren en kussenhoezen kan kopen. Ik vind het steeds weer schokkend om te zien hoeveel gehandicapte mensen er hier rondlopen. En dan te bedenken dat veel van die ellende waarschijnlijk met een klein bedrag voorkomen had kunnen worden

Er zijn veel dingen die ons hier opvallen. Zo zijn de mannen hier heel close. Je ziet overal mannen elkaar zoenen en hand in hand lopen. Toen ik iemand vroeg of dat geen problemen opleverde met de moslim bevolking (denkend aan de Amsterdamse homo’s die door Marokkaantjes lastiggevallen worden) moest hij vreselijk lachen. Deze mannen gaan gewoon vriendschappelijk met elkaar om en zijn beslist geen homo’s, werd mij verzekerd! Ik heb overigens begrepen dat homoseksualiteit hier verboden is.

De mensen zijn hier erg religieus. In de taxibusjes hangen overal kruizen De kerken zijn door de week vaak gesloten, maar rond de kerken zitten veel mensen op bankjes te mediteren en er zijn kapelletjes waar ze voor knielen. Als men een zijstraat passeert waarin in de verte een kerk te ontwaren is, buigt men of knielt op straat of slaat een kruis.

Laatst ging ik even iets drinken op een terrasje en vier jongeren maakten een praatje met mij. Opeens riep een van de jongens, “Jesus is Lord” . Niemand keek er van op. Ongeveer 45 % van de bevolking is christelijk en 45% moslim. De rest doet aan natuurgodsdiensten.

Een mooi verhaal is dat van de Koningin van Sheba. Volgens de legende ging zij eens bij Koning Salomo op bezoek. Salomo viel nogal op haar, maar zij wees zijn toenaderingen af. Ze wilde alleen met hem naar bed als zij iets wat van Salomo was, zonder zijn toestemming zou pakken. Salomo, slim als altijd, liet een heerlijke, maar scherpgekruide maaltijd bereiden. Toen de Koningin van Sheba ‘s nachts erge dorst had, dronk zij water uit een kan. Salomo hield haar aan haar woord en je kunt wel raden wat er toen gebeurde . Toen ze vertrok, gaf hij haar een prachtige ring mee. Mocht ze zwanger zijn en een zoon krijgen, dan was de ring het bewijs dat de jongen Salomo’s zoon was. En ja hoor, ze kregen een zoon, Menelik. Hij bezocht Israel, nam in het geniep de Ark van het Verbond mee naar Ethiopië en werd later de eerste keizer van Ethiopië. Keizer Haile Selassie beweerde dat hij een rechtstreekse afstammeling van Salomo was.

Op de tv krijgen de problemen in Somalië, het buurland van Ethiopië, veel aandacht. De Ethiopiërs zijn er door hun militaire aanwezigheid nauw bij betrokken. Wij wachten de ontwikkelingen daar maar af. In Addis is het tot nu toe rustig.

Deze keer een aantal foto’s van St. Mary’s University College, onze werkplek, en een foto van het Alert project. Verder de koningin van Sheba, zoals een beroemde plaatselijke kunstenares haar geschilderd heeft.

Jan zal de volgende keer een verslag leveren. Een hartelijke groet uit Addis en bedankt voor jullie aardige reacties.

  • 02 November 2007 - 14:50

    Elly Zwaag:

    Hoi Truus en natuurlijk ook hoi Jan,
    Wat een belevenissen, wat een ellende en dan toch zo ongelooflijk veel kleur!

    Even een berichtje van heel andere orde; de reunie 17 nov.
    Jan er hebben zich maar 3 mensen uit onze leergang aangemeld. Nu zijn Evalien en ik bezig te inventariseren of er belangstelling bestaat voor een etentje bij restaurant "De Oude Rechtbank" in Appingedam (begin 17.00 uur)
    Heb jij daar ook zin in?
    Ik hoor wel, vrundelke groutnis,
    en wie willen joe alens tou wat je neudeg binnen!,Elly

  • 02 November 2007 - 20:11

    Marjan Molenkamp:

    hallo Truus,
    heel leuk om jullie nieuwsbrief te lezen;ik wens je veel succes met lesgeven. Hoe oud zijn je leerlingen gemiddeld?
    Ik heb deze site ook doorgegeven aan Sjoerdtje en Ciska met wie ik een cursus volg op de hovo. wanneer komen jullie eigenlijkterug? het Roosje Vos etentje lukt niet in december, dus misschien kunnen we wachten tot jij er ook bij kunt zijn?

    Groet ook vvor JAn

  • 03 November 2007 - 09:44

    Sjoerdtje:

    Wat een avontuur!
    Geweldig boeiend allemaal zeg.
    Prachtig al die fotoos.
    Wat een andere wereld en toch ook weer niet,"het zijn net gewoon mensen"
    Door de nieuwsbrieven komt Afrika ineens dichtbij.

    Een hartelijke meelevende groet voor jullie beiden,

    Sjoerdtje


  • 04 November 2007 - 17:11

    Willem Toering:

    Jan en Truus,
    Heel herkenbaar voor mij die verhalen uit AA. Ik ben er in 2000 en 2001 geweest. Ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen en te vergelijken met mijn eigen ervaringen, die vergeleken met jullie erg klein is. Er zijn heel veel bedelaars en als je eentje iets geeft heb er direct twintig bij. Dus een volgende keer let je op wat je doet. In de stad zie je van alles, luxe auto's met daarnaast gebogen vrouwen onder takken bossen.
    ben je al in het Nationaal Museum geweest? met Lucy.
    Wij hebben vanuit Waddinxveen contact met de Organisatie IHA-UDP in Kebele 09, Woreda 23.
    Veel plezier en doe het op z'n afrikaans.

  • 04 November 2007 - 21:19

    Corrie En Freek:

    Wat leuk om jullie verslag te lezen en jullie foto,s te kunnen bekijken.
    Wat een ervaringen weer hé
    Weer heel wat anders dan onze luxe vakantie in Z.A.
    Hier wordt je echt met de ellende en de problemen geconfronteerd.
    Fijn dat jullie de mogelijkheid hebben om op jullie eigen manier hier bezig te zijn.
    Wens jullie sterkte en zie naar je volgende nieuwsbrief uit
    groetjes Corrie en freek.

  • 05 November 2007 - 11:57

    Ruurd Abma:

    Hallo jullie beiden,
    Onder de indruk van jullie foto's en berichten. Daardoor ook viel mijn oog op een grote recensie in de NRC (2 nov. 2007)van een prachtboek over Ethiopië: Jos van Beurden e.a.: "Ethiopië, Kracht en Kwetsbaarheid" uitg. Stichting Dharma. Wat een land zeg! Ik bewaar de recensie

    groetjes

    Ruurd

  • 05 November 2007 - 13:28

    Henk Akkermans:

    Beste Jan en Truus,
    Ik lees jullie verslagen en bekijk de foto's, wat een avontuur zeg. Hopenlijk blijft er iets hangen bij die mensen van jullie inspanningen wanneer je weer terug bent in Nederland. Ik blijf je volgen en wens je het allerbeste met alles wat je daar voor die mensen doet.
    Voor nu hartelijke groetjes en mag ik zeggen dat het met mij weer goed gaat na alle spanningen in het ziekenhuis Henk

  • 05 November 2007 - 16:37

    Sportfit Volleybal:

    Hallo Jan en Truus,

    We lezen met aandacht jullie verhalen. Jullie doen goed werk daar lezen we, alhoewel het soms niet al vlot geregeld is. Tja,"Madam, This is Afirica".

    Valt het spelen van volleybal ook onder ontwikkelingswerk ? ;-)

    Groetjes uit Delfzijl en we zien Jan vanzelf weer op de speelavonden, zodat hij zijn verhalen kan toelichten.

  • 07 November 2007 - 19:57

    Annemiek:

    Dag Truus en Jan,

    Wat zijn jullie dichtbij, met al die verhalen en foto's! Ik geniet er volop van en het stemt ook tot nadenken.

    Een erg vol klasje, Truus, ik kreeg het plaatsvervangend benauwd.

    Groeten, Annemiek

  • 09 November 2007 - 09:39

    Joke:

    Dag Truus en Jan,
    Jullie schrijven boeiende verhalen, leuk om even mee te leven met jullie leventje in Addis Abeba.
    Tot de volgende nieuwsbrief!

  • 09 November 2007 - 11:41

    Frans Geluk:

    Dag Jan en Truus,
    Een boeiend verslag van jullie belevenissen ! En die zijn van een heel andere orde dan in ons "rijke" welvarende West-Europa. Ik ben benieuwd hoe je je lessen organiseert aan 50 mensen tegelijk en die je ook nog aan de praat moet zien te krijgen ? Groepswerk ?

    Hartelijke groet,

    Frans Geluk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 December 2009

Opnieuw naar Ethiopia

04 Oktober 2008

16 september 2008, op weg naar Antalya

30 Januari 2008

Goodbye Addis

18 Januari 2008

Afscheid Addis Jan

05 Januari 2008

Oudejaarsavond in Nederland

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 44920

Voorgaande reizen:

24 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: