Mooie mystieke mannen gezocht - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu Mooie mystieke mannen gezocht - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu

Mooie mystieke mannen gezocht

Door: Jan en Truus

21 Oktober 2007 | Ethiopië, Addis Abeba

"Mooie mystieke mannen gezocht die een rol kunnen spelen als monnik in een Nederlandse speelfilm met een internationale crew. Hoofdrollen zijn er voor Huub Stapel en Derek de Lint". Een mail met deze inhoud ontvingen we kortgeleden met daarbij de mededeling dat het bureau "Typisch Casting" Jan en zijn broer Auke alvast hadden geselecteerd voor deze film. Helaas zijn de opnamen voor deze film al op 29 oktober in de Dom te Utrecht waardoor Jan moest afzeggen en zo een internationale filmcarriere misloopt op zijn oude dag! Broer Auke zal proberen de eer van de familie hoog te houden. Hij gaat wel en houdt er 250 euro aan over.

Gelukkig beleven wij hier nog steeds elke dag leuke en boeiende dingen, waardoor je het belang van een filmcarriere ook weer kan relativeren.

Wij zijn nog steeds niet helemaal voluit aan het werk, maar al wel druk bezig met voorbereidingen. Vanaf 22 oktober gaatTruus 16 lessen Engels geven aan twee groepen van elk 50(!) cursisten. Een volgende keer meer over haar leservaringen. Jan heeft inmiddels gesprekken voorbereid over organisatie, management en kwaliteitsbeleid met de bobo's van St. Mary's. En nu maar hopen dat het aanslaat!

De Ethiopische regering investeert de laatste jaren steeds meer in de sociale sector. Volgens het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt momenteel zelfs 19% van het overheidsbudget aan onderwijs besteed. In Nederland is dat ca. 5%. Maar daarbij moet je wel bedenken dat ongeveer de helft van de bevolking hier jonger is dan 16 jaar.

In een Ethiopische krant lazen we dat Noorse ingenieurs proberen hydroelectriciteit in Ethiopie te introduceren. Ethiopie heeft ongeveer 80 miljoen inwoners, dat is 20 keer zoveel als Noorwegen, maar Noorwegen gebruikt 20 x zoveel energie als Ethiopie. Geregeld valt hier de electriciteit uit, soms voor een paar uren, maar soms duurt het ook wel bijne een dag. Zo heeft Jan laatst gemerkt dat hij ook bij kaarslicht een heerlijke maaltijd kan klaarmaken.

We hebben hier geen "kokkie". Veel buitenlanders die hier wonen hebben wel iemand die hun ontbijt klaarmaakt, boodschappen doet, 's avonds kookt enz. Wij vonden het toch een te grote inbreuk op onze privacy, om altijd iemand in huis te hebben. Er loopt hier al altijd een dag of nachtwacht rond . Verder komt er een bijzonder aardige mevrouw 2x per week onze was doen en als klap op de vuurpijl wordt ons huis elke zaterdag met bezemen gekeerd! Dat is een heel spektakel: Om 9 uur 's morgens komt er een busje met daarin 2 dames en een stofzuiger onze compound opgereden. Vooral de stofzuiger schijnt hier heel bijzonder te zijn. Wij worden naar buiten verbannen en dan gaat er een ware witte tornado door ons huis!

Wie ons huis op Google Earth wil vinden moet in Addis Ababa de Headquarters van de African Union opzoeken , in de zuidwestelijke hoek van Addis. Als je daar op inzoomt, zie je een hoge rechthoekige toren, een rood puntdak en een grote satellietschotel. Op zo'n 80 meter van die schotel, maar net buiten de gebouwen van de African Union, is onze kleine compound, die we delen met een Amerikaanse docente.

Op maandag zijn we naar de Bole Road area geweest. De Bole Road is de weg naar het vliegveld en is een brede zesbaansweg. Hier zie je een heel ander Addis. Er staan langs deze weg veel luxe winkels en prachtige flatgebouwen die in West Europa nergens zouden misstaan.

Hier hebben we onze eerste injera (een soort pannenkoek) gegeten. De pannenkoek wordt belegd met sausjes en vlees en dan moet je met je rechterhand (zonder bestek) gaan eten. Voor het eten worden je handen keurig gewassen. Een hele belevenis.

Wij genieten hier nog elke dag van de vriendelijke mensen en de mooie gebouwen die Addis ook heeft. Wat minder mooi zijn de stoffigheid en de luchtverontreiniging.

In de bij deze reisbrief geplaatste foto's proberen we een beeld te geven van onze omstandigheden.

Op de foto's 1 t/m 5 kunnen jullie ons huis zien. Op foto 6 staan de schoonmaaksters en op foto 7 is de wasvrouw hard aan het werk. Foto 8; de nachtwacht, foto 9 spreekt voor zich, foto 10 en 11 zijn genomen in het Ethiopische restaurant.

We willen jullie hartelijke danken voor jullie reacties. Het is heel leuk om te horen hoe het jullie vergaat.

De beste wensen en vriendelijke groeten vanuit een zonnig Addis Ababa,

Jan en Truus.

• 21 Oktober 2007 - 23:15

Coby:

leuk Truus, alle berichtgevingen. Jammer voor Jan dat hij niet als filmster kan optreden, maar goed i.p. daarvan doen jullie andere ervaringen op.
    Heb de foto's met aandacht bekeken, je ziet er erg vrolijk uit met al dat personeel om je heen. Zal thuis wel weer even wennen wezen. Jammer dat het werk nog niet van start is, daarvoor ben je er toch (hoofdzakelijk). Nou ja al het andere is mooi meegenomen, ben ik ook wel voor te porren.
    Maar ik heb ook niet te klagen, zit in de USA al twee en een halve week, nog een weekje en dan is het ook weer over met de pret. Leer enorm veel over de Amerikaanse geschiedenis, heb vele musea bezocht, zowel historishe als kunst, ga naar concerten, leef in families, dat geeft een andere dimensie aan het verblijf hier, maak het countryleven mee, ga de volgende week naar de theaterstad, kortom doe alles wat maar mogelijk is.
    Wens jullie verder het beste . Hartelijke groetjes, Coby

• 22 Oktober 2007 - 11:04

Constance:

Bedankt voor het verslag. Heel erg leuk om zo op de hoogte te blijven. Als ik dit schrijf, heb jij(Truus) dus je klas met 50 leerlingen gehad! Wauw. Ik ben benieuwd.
    Hier is het fris en helder herfstweer, daar mogen jullie volgend jaar weer van genieten. Veel groeten,Constance

• 22 Oktober 2007 - 16:28

Bert Westerink:

Beste jan en Truus,
    dat is dan toch meer een zwarte tornado! Mooi dat het jullie goed gaat en ons mee laten genieten van ullie eigen film.

hartelijke groet

• 22 Oktober 2007 - 19:41

Henk Akkermans:

Beste mensen, we zijn weer thuis en opgeknapt na 10 dagen ziekenhuis. Heb net Auke aan de telefoon gehad en jullie adres gekregen en nu kan nu kijken hoe of het je vergaat in dat verre land. Het is geweldig van je om dit aan te pakken vind ik en hoop dat de mensen daar het ook zo waarderen.Ik wens je in ieder geval een fijne en vruchtbare tijd toe en lees met belangstelling je verslag. Voor nu hartelijke groeten Henk.

• 23 Oktober 2007 - 17:25

Benno Jeanne Elsen:

Dag Truus en Jan,
    Erg leuk om mee te kunnen genieten met jullie ervaringen in Ethiopië. De foto's spreken inderdaad voor zich en doen ons een beetje denken aan onze ervaringen deze zomer tijdens onze reis door Peru en Bolivia. Samen met Ad en Josje, Rinnie en Herma en Jan en Cock. Als je wat meer wil weten over deze reis (tussen alle voorbereidingen voor jullie nuttige werkzaamheden door)kijk dan op www.perugroep.waarbenjij.nu. Wij wensen jullie erg veel succes en ook veel plezier. Wij blijven met veel belangstelling jullie belevenissen volgen. Hartelijke groeten, Benno en Jeanne.

• 24 Oktober 2007 - 12:05

Corrie Blokland:

Hallo allebei,
    Geweldig om te horen dat jullie het goed naar je zin hebben. Tot nog toe is het volgens mij nog een grote vakantie en ontdekkingsreis. Jammer van de filmcarriere die Jan eventueel nog op zijn leefdtijd had mogen en kunnen meemaken. Maar wie weet wat jullie in Addis Ababa nog te wachten staat.
    Engelse les voor 50 cursisten is wel heftig, niet? Het is meer college geven dan klassikaal lesgeven! Maar Truus, met jouw ervaring gaat dat gewoon lukken!!!
    Het is leuk om zo af en toe wat van jullie te horen, ik wacht op jullie volgende belevenissen.

Groetjes Corrie

• 24 Oktober 2007 - 19:08

Renée Zijlstra:

Een prachtige manier om ons op de hoogte te houden van jullie ervaringen! Want eenmaal terug wordt je weer opgeslokt door duizend-en-één dingen en dat zou betekenen dat veel van de interessante belevenissen voor ons verborgen zouden blijven.Veel succes met jullie werk en graag door blijven gaan met schrijven.
    Dank en een groet van renee.

• 25 Oktober 2007 - 18:25

Hans Dekker:

Hallo Truus en Jan, ontzettend leuk om regelmatig iets van jullie belevenissen te vernemen.Jullie kunnen wel een boek gaan schrijven bij terugkomst! Alle goeds daar en blijf genieten!
    Hartelijke groet, Hans

• 27 Oktober 2007 - 08:30

Bertus & Corine :

Net gehoord dat jullie in Verweggiestan zitten. Onze internationale reizen gaan hoofdzakelijk richting Friesland. Toch aardig om te merken dat er Friese VUTters(of Fjotters)zijn die ruimte voor ons maken.Corine stelt met afgunst vast dat Jans buikje verdwenen is. We wensen jullie een goed tijd toe.

• 28 Oktober 2007 - 16:59

Anke M:

Dag lieverds,
    Geinig van die film. Jammer dat Jan niet meekan doen. Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met de studenten en management.50 studenten truus krijg je een orde probleem? Andere vraag kunnen jullie mij toevoegen aan de mailinglijst. Het lukt niet via de website. Nu krijg ik de mail van pa. adres:janke@home.nl.

Liefs Anke

• 29 Oktober 2007 - 09:56

Henk En Anneke Warri:

Mo0ie foto's, We vinden het fijn steeds wat van jullie te horen, Les geven aan 50 kinderen ik vind het knap. sterkte Truus.

• 30 Oktober 2007 - 18:31

Annemarie En Gerard:

Goede berichten uit Addis Ababa.
    Zo te zien valt de behuizing reuze mee. Leuke foto's. Fijn om te lezen waar jullie mee bezig zijn. Truus is de pannenkoek net zo lekker als in Den Haag? Daar denk ik nog vaak aan terug.
    Hier hebben we nu wintertijd en de avonden zijn erg kort. Hier vliegen de dagen ook en we maken nu alweer afspraken over Kerst.
    Hoe gaan jullie dat beleven?
    We zien jullie snel weer in het nieuwe jaar.
    Groetjes uit Weurt van Gerard & Annemarie.

• 01 November 2007 - 11:33

Auke Smid:

De mooie mystieke mannen waren nodig voor de nostalgische film A Timeless Mystery waarin ook Thekla Reuten (een hoofdrolspeelster in De Tweeling)meespeelt.De film komt niet in de bioscoop maar gaat vertoond worden op filmfestivals.Er volgen nog opnames in India en Nieuw York maar de opnames in Utrecht zijn achter de rug. Het was een leuke ervaring om een rol als mooie mystieke man te spelen (het was maar een figurantenrol). Jan heeft wat gemist.