Oudejaarsavond in Nederland - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van janentruus - WaarBenJij.nu Oudejaarsavond in Nederland - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van janentruus - WaarBenJij.nu

Oudejaarsavond in Nederland

Door: Jan en Truus

05 Januari 2008 | Nederland, Delfzijl

Op zaterdagavond 29 december hoorden wij in Debark dat mijn vader was overleden. Hij werd bijna 99 jaar en was altijd een blijmoedige en humoristische man. Dankzij de ANWB alarmcentrale waren we binnen 48 uur weer thuis in Delfzijl waardoor we nog net oudejaarsavond konden vieren. We waren ook mooi op tijd voor overleg met de familie en de begrafenis. En het was geen droevige begrafenis. Als je zo oud mag worden en dan rustig inslaapt wint de dankbaarheid het van het verdriet.

Maandag gaan we weer terug naar Addis Abeba voor onze laatste weken in dit fascinerende land met zoveel aardige en vriendelijke mensen.

Graag willen we in deze nieuwsbrief iets vertellen over het begin van onze rondreis door Noord Ethiopië waar we op dinsdag 25 december aan begonnen. We maakten de tocht samen met 10 Nederlanders en een reisleider die op dinsdagmorgen rechtstreeks uit Nederland waren aangekomen. De reis was georganiseerd door Rosettareizen uit Nijmegen, een voor ons onbekende organisatie waar we verder heel tevreden over zijn.

De eerste dag waren we nog in Addis waar eerst de beroemde Mercato markt werd bezocht. Dit is een van de grootste onoverdekte markten van Afrika waar bijna alles te koop is en waar ook veel hele kleine fabriekjes staan. Het is er heel kleurrijk en gezellig al moet je wel oppassen voor zakkenrollers. Daarna werd met de groep het Nationaal museum bezocht waar we opnieuw kennis maakten met LUCY, de tot nu toe oudst bekende voorouder van Homo Sapiëns. In het museum hingen een aantal nieuwe schilderijen waarvan jullie enkele foto’s vinden bij deze reisbrief. De schilderijen kosten tussen de 100 en 200 euro. De dag werd besloten met een excursie naar de Entoto heuvels ten noorden van Addis Abeba. De heuvels zijn tot 3200 meter hoog en je hebt daar een prachtig uitzicht op Addis. Ook vind je er een paar historische kerken.

De volgende morgen moesten we al om half 5 opstaan om op tijd het vliegtuig naar Bahar Dar te kunnen halen. Op dat vliegveld stond een 20 persoons busje klaar waar we de rest van onze vakantie gebruik van konden maken. Nadat we ons hotel hadden opgezocht en twee lekkere koppen macchiato (heerlijke Ethiopische espresso koffie) hadden gedronken gingen we met de bus een tocht over niet verharde stoffige wegen maken door de binnenlanden. We eindigden in een leuk dorpje waar onze wandeling naar de watervallen van de blauwe Nijl begon. Langs een prachtige route, ondermeer over een oude Portugese brug, kwamen we bij de watervallen aan. Het water stort hier zo’n 40 meter naar beneden over een brede strook. Een prachtig gezicht. Hopelijk geven de foto’s ook jullie een aardig beeld hiervan. Via een andere route, maar ook heel mooi gingen we terug, voortdurend begeleid door kinderen die dolgraag een potlood, pen of money wilden hebben.

Op donderdag 27 december maakten we een boottocht over het Tana meer, een van de grootste meren van Afrika. Eerst stapten de dames uit op het vrouwen eiland, waar eventueel ook mannen mogen komen en daarna gingen de mannen naar het manneneiland dat strikt verboden is voor vrouwen. Het zou de 60 monniken daar eens uit hun concentratie kunnen halen. Er een mooie kerk op het eiland en in een klein museum bewaart men prachtige oude kerkschatten, zoals eeuwenoude handgeschreven bijbels en oude koperen kruisen. Op een ander wat groter eiland werd nog een kerk en een klooster bezocht. We waren onder de indruk van de prachtige muur- en plafondschilderingen.

Via een hele mooie route reed de bus vervolgens naar Gondar. Deze oude stad werd in 1635 gesticht door Koning Fasilidus en heeft nu ruim 100.000 inwoners. De stad was zo’n 200 jaar het centrum en de hoofdstad van Ethiopië. Er zijn veel imposante kastelen of ruïnes daarvan en meer dan 40 kerken.

Op vrijdag bezochten we onder meer de Debre Berhan Selassie kerk, het Kuskuan ruïne complex, de baden van Fasilidus en de Royal Enclosure kasteelresten. In het westen zou zo’n toeristische attractie zeer druk bezocht worden, maar hier was het nog overal erg rustig.
Op zaterdag vertokken we via een sintelweg naar Debark, halverwege Gondar en Aksum. We hadden de indruk dat de chauffeur dacht dat hij op een asfaltweg reed en gerust 100 km/uur kon rijden. In Debark wordt elke zaterdag een grote markt gehouden en dan komen de mensen, meestal lopend, van heinde en ver om dingen te kopen of te verkopen. Nadat we de koffers bij ons wel zeer eenvoudige hotel hadden afgezet hebben we eerst een uitgebreide slag over de markt gemaakt. Hier hadden we echt het gevoel dat we in de binnenlanden van Afrika waren!

Daarna reden we zo’n 100 km naar de ingang van het Nationaal Park in het Simyen gebergte, ook wel het dak van Afrika genoemd. Dit park is zo’n 180 vierkante kilometer en het herbergt heel bijzondere planten en dieren. Met onze groep hebben we hier prima geluncht en daarna maakten de meesten een prachtige wandeling door de bergen, beschermd door twee begeleiders met Kalashnikov geweren. De hoogste berg in dit gebied is de Ras Dejen die 4543 meter hoog is. Daarom moesten we ons goed beschermen tegen de zon. In dit park zagen we twee keer een kudde gelada bavianen, een apensoort die alleen nog maar in Ethiopië voorkomt. Ieder volwassen mannetje heeft zo’n 3 tot 5 wijfjes en de apen kennen nog een heldere taakverdeling. Net op tijd waren we terug bij de ingang van het park.

Vlak voordat we zouden gaan eten kreeg ik het bericht over mijn vader. Het meeleven van de groep was heel hartelijk. Al waren we nog maar kort samen op stap, toch hadden we al heel wat meegemaakt en dat gaf een goede band. De volgende morgen hoorden we dat wij diezelfde avond nog uit Addis naar Nederland konen vliegen, al moesten we eerst nog wel de afstand Debark-Addis overbruggen, zo’n 1300 km. We namen roerend afscheid van onze groep en gingen onverwacht terug naar Nederland.

De foto’s bij deze nieuwsbrief geven een indruk van het eerste deel van onze reis. In de volgende nieuwsbrief zullen we ook terugblikken op onze ervaringen in ons werk en met de mensen van Ethiopië. Tot nu toe vinden we het een geweldige ervaring.

Ontvang de hartelijke groeten van Jan en Truus
Delfzijl, 5 januari 2008

• 05 Januari 2008 - 23:51

Bert Westerink:

Beste Jan en Truus,
    van harte gecondoleerd; wat een enerverende tijd voor jullie. Alle goeds!

• 06 Januari 2008 - 11:46

Hans Dekker:

Hallo Truus en Jan, allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader en de beste wensen voor 2008.
    Het is elke keer weer een genot om een bericht van jullie reiservaringen te ontvangen, ik lees ze met veel plezier.
    Ik wens jullie nog fijne weken in Addis Abeba en een goede reis morgen.
    Hart. groet, Hans Dekker

• 06 Januari 2008 - 12:18

Joke:

Truus en Jan,
    In de eerste plaats gecondoleerd met het overlijden van jullie vader en schoonvader.
    Nog een mooie tijd in Ethiopie, de foto's van het Tanameer en de Blauwe Nijl waren prachtig.

Hartelijke groet,
    Joke

• 06 Januari 2008 - 15:56

Joke Schoemaker:

Truus en Jan,

Gecondoleerd met het overlijden van jullie vader en schoonvader. Zo neemt een reis door Ethiopie ineens een heel andere onvoorspelbare loop. Voor maandag een goede reis gewenst en natuurlijk nog een mooie periode in Addis Abeba.
    Hartelijke groetjes Joke en Hildo Schoemaker, Deventer

• 06 Januari 2008 - 17:47

Dick En Annie V/d T.:

Beste Jan en Truus,
    Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader,verder de beste wensen voor 2008 en bedankt voor je fijne kaart. Het deed ons goed dat je nog even aan ons dacht. Wat een prachtig reisverslag met verbazing hebben wij jullie verslag en foto's gelezen.Jan en Truus we wensen jullie nog een fijne tijd toe in Ethiopie.

• 06 Januari 2008 - 18:31

Joan:

ha truus en jan

toevallig: (mijn)jans vader overleed op dezelfde dag, 99 jaar oud!

vind het leuk om jullie verhalen te lezen en houd van de onderkoelde opmerkingen

hartelijke groet

• 06 Januari 2008 - 18:53

Erri Helsen:

Jan en Truus,

Langs deze weg willen we graag onze condoleances overbrengen.We wensen jullie, ondanks alles, nog een fijn verblijf in Ethiopie toe.

lieve groet, Titus en Erri

• 07 Januari 2008 - 10:17

Connie Mulder/Ubuntu:

Lieve jan en Truus! Ik heb heel erg genoten van jullie brief en foto's. En wat een mooie kunst. Erg goedkoop trouwens. Ze mogen wel oppassen dat het niet 1-2-3 wordt opgekocht door rijke toeristen. Ik vind de informatie die jullie in je brieven schrijven boeiend. En dan denk ik: goh, dit is toch heel wat leuker en interessanter dan ons gejeuzel hier over aanpassen!
    Ik wil jullie ook condoleren met het overlijden van jullie vader en schoonvader. En feliciteren met het feit dat ie er zo lang mocht zijn! Allegoeds voor jullie, ik hoop dat jullie nopg een fijne tijd zullen hebben en tot ziens!

• 07 Januari 2008 - 16:24

Frans Geluk:

Beste Truus en Jan,
    Gecondoleerd met het overlijden van jullie vader-en schoonvader; en ik wens jullie een gezond en voorspoedig 2008 toe. Wat een mooi verslag van jullie vakantie-indrukken, voorzien van prachtige foto's. De kunstfoto's zijn heel bijzonder ! Nog een fijne vakantie gewenst !
    Hartelijke groet,

Frans Geluk

• 13 Januari 2008 - 14:20

Benno & Jeanne Elsen:

Beste Truus en Jan,
    Van harte gecondoleerd met het overlijden van jullie (schoon)vader. Gelukkig waren jullie op tijd thuis om samen met familie het afscheid te regelen en mee te maken. Ook al is het overlijden van een 99-jarige dan minder triest, het is toch een definitief afscheid. Sterkte daarmee.
    Wij blijven jullie verhalen met veel plezier lezen, we reizen zo een beetje mee. De foto's zijn prachtig. Veel succes nog met de laatste periode in Ethiopië.
    Hartelijke groeten.