16 september 2008, op weg naar Antalya - Reisverslag uit Antalya, Turkije van janentruus - WaarBenJij.nu 16 september 2008, op weg naar Antalya - Reisverslag uit Antalya, Turkije van janentruus - WaarBenJij.nu

16 september 2008, op weg naar Antalya

Door: Truus

04 Oktober 2008 | Turkije, Antalya

Dinsdag 16 september

Bij het ontbijt komt de hoofdcommissaris van Denizli nog even langs om afscheid te nemen.
De oud-hoofdcommissaris ( 83 jaar oud!) is ook in het hotel. Hij vertelt dat hij in zijn carrière overal in Turkije hoofdcommissaris is geweest. Vanzelfsprekend worden er weer foto’s gemaakt.
De route naar Antalya gaat door het Taurusgebergte en er moet behoorlijk geklommen worden. Gelukkig hebben we een goede bus!
Onderweg neemt Kadir onze Turkse gids het woord.
Kadir vertelt over de ligging van Antalya, , in een vlakte tussen het Westelijk en Oostelijk deel van het Middellandse Zeegebied, met uitzicht op het Taurus gebergte dat zich voortzet tot het oosten van Turkije en Armenië. De berg Ararat is de hoogste berg met een hoogte van 5165 m. Ook zijn er twee vulkanische bergen, waarvan een de naam Hassan draagt.
Antalya heeft een aantal bezienswaardigheden, in de eerste plaats de Romeinse haven in Oud- Antalya, die nu gebruikt wordt voor de afvaart van toeristische boten voor een tochtje langs de kust met de watervallen en het Rat-eiland. Dan zijn er de afgeknotte rode minaret, een bijzondere moskee met twee minaretten en een hoofdkoepel, de poort van Hadrianus en een aantal Byzantijnse monumenten uit de 11e en 12e eeuw.
Antalya is tevens de stad waar voor de derde keer het Internationaal film- en muziekfestival heeft plaats gevonden.

Tevens maakt Kadir van de gelegenheid gebruik iets te vertellen over de kuststreek met de prachtige steden Aspendos, 12 km. ten oosten van Antalya, waar zich een prachtig Romeins theater bevindt, Side met de waterval in de Manavat en Alanya, de meest luxe badplaats.

We maken een koffiestop in Kumavsar bij een benzinepomp met restaurant, waar we, heerlijk in de zon, genieten van een kopje koffie. Ze zijn daar het dak aan het dekken, zo te zien worden de arbeidsomstandigheden er niet zo nauw genomen.

Tijdens de reis krijgen we ook weer voorlichting van Mahmut over diverse onderwerpen.

Hoofddoeken Bij orthodoxe moslims, maar ook bij joden en christenen, zijn vrouwen verplicht het hoofd te bedekken. De wijze waarop dat gebeurt is cultureel bepaald.
Soms draagt een vrouw een hoofddoek om aan te geven dat ze getrouwd is.
Turkije heeft de scheiding van kerk en staat, ingevoerd door Atatürk, hoog in het vaandel.
Daarom zijn religieuze uitingen in openbare functies verboden. Het gaat hierbij om scholen, universiteiten, politie, rechtbank en ambtenaren.
De AK partij, een religieuze partij, heeft momenteel 47% van de zetels in het parlement.
Er is weer volop discussie over het toelaten van religieuze uitingen c.q. hoofddoekjes op universiteiten. Voorlopig is besloten dat de universiteiten hoofddoekdragende studentes niet kunnen weigeren. De situatie is erg onduidelijk op dit moment.

Gezondheidszorg Er zijn 4 soorten verzekeringen in Turkije: voor landarbeiders, voor ambtenaren, voor handelaren en voor armen. Er zijn particuliere- en overheidsziekenhuizen.
In dorpen met minder dan 3.000 inwoners zijn Rode Kruisgebouwen. Heeft een plaats meer dan 3.000, maar minder dan 10.000 inwoners, dan is er een dependance van het ziekenhuis en plaatsen met meer dan 10.000 inwoners hebben een groot ziekenhuis.
Turkije heeft weinig verzorgingstehuizen voor ouderen. Dat komt omdat het eigenlijk niet geaccepteerd wordt als je je ouders naar een verzorgingstehuis stuurt. Als kinderen hoor je je ouders zelf te verzorgen. Alleenstaanden worden door de omgeving verzorgd. Alleenstaande vrouwen worden eerder verzorgd dan alleenstaande mannen, omdat de meeste verzorgers vrouwen zijn.
Een bevalling geleid door een mannelijke arts of een behandeling van mannen door een vrouwelijke arts heeft niet de voorkeur, maar wordt geaccepteerd als het niet anders kan.

Begroetingen Handen schudden is een uiting van respect. Er zijn 4 stromingen in de Islam en
1 daarvan heeft moeite met handen geven, omdat in de Koran staat dat je voorzichtig moet zijn met het geven van handen aan mensen met wie je kan trouwen.
Deze stroming heeft 2 van de 147 moskeeën in Nederland.
Als je 3 x vriendschappelijk met iemand iets gedronken hebt, kun je elkaar omarmen.
Mannen kunnen beter geen vrouwen kussen.
Je kust de hand van je meerdere, bv. je ouders.

Mahmut vertelt onderweg ook nog over verschillen in werkwijze van de politie in verband met afhandeling van zaken. Aan de orde is gekomen dat de politie eigenlijk een “pluralistische” benadering zou moeten hanteren wanneer men van doen heeft met een zaak waarbij allochtonen betrokken zijn De “waarom”-vraag stellen is bij onderzoek naar de toedracht of bij het verhoor zeer belangrijk. “Waarom” wil een Turkse man niet verhoord worden door een vrouwelijke agent en omgekeerd ook “waarom” zou een Turkse vrouw niet ondervraagd willen worden door een mannelijke agent.
Daar waar het gevoel voor cultuur gaat overheersen is sprake van een zgn. “cultuur relativistische” benadering.
De derde manier van aanpak is de “universalistische”.

Ondertussen zijn we in de buurt van Antalya, ons reisdoel, aangekomen. Onze Turkse gids Kadir vertelt dat in Groningen en Leeuwarden zo’n 70 gezinnen wonen die oorspronkelijk uit Denizli en Antalya komen.
In dit gebied is minder veehouderij gekomen. Het vee is schaars. Maar er worden veel vruchten verbouwd, o.a. druiven en water en suikermeloenen. Hier groeit ook tabak.
Tijdens de reis laat Kadir een fles eau de cologne rondgaan. Het is een welkomstritueel. De bedoeling is dat je een behoorlijke drup in het kuiltje van je hand krijgt. Je wrijft je handen en gezicht schoon en daarna adem je de eau de cologne in.
Om ongeveer half één worden we langs de weg aan de rand van Antalya begroet door de hoofdcommissaris van Antalya en de voorzitter van de IPA. Ze hebben een prachtig bos bloemen meegenomen, dat helaas de rest van de reis ligt te verpieteren naast de chauffeur.

We installeren ons in het politiehotel en om 3 uur vertrekken we met de bus richting kust.
Daar maken we een prachtige boottocht op de Middellandse Zee met een boot, die de onheilspellende naam “Samurai Yat” draagt. We varen van ½ 4 tot 6 uur. Halverwege gaat de boot voor anker en kunnen we heerlijk zwemmen.

We genieten van een heerlijk diner in het Polis Evi Antalya en daarna drinken we nog wat op het dakterras van het politiehotel, waar we van het uitzicht op zee kunnen genieten. Het dakterras wordt speciaal voor ons opengesteld.