Eerste ervaringen in Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen in Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van janentruus - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen in Addis Ababa

Door: Webmaster

03 Oktober 2007 | Ethiopië, Addis Abeba

"Het is een oefening in soberheid" zei Truus, toen we woensdagmorgen 26 september ons eerste ontbijt op hadden. Nou is dat betrekkelijk, want we hebben voor Ethiopische begrippen een riant huis: een woonkamer van 25m2, een slaapkamer, een keuken met een aanrechtje buiten en een badkamer. Verder hebben we een mooie grote veranda. Het huis ligt in een afgesloten compound met nog een paar andere kleinere huisjes erachter. Onze naaste buurman is het hoofdkantoor van de African Union. Wij zijn op dinsdagmorgen op bezoek geweest bij Wondwosen Tamrat. Hij is de stichter en eigenaar van St. Mary's University College. Een vriendelijke man, die wij in juli in Nederland hadden getroffen. Het college is in 1998 opgericht met toen 70 studenten. Inmiddels zijn dat er ruim 27.000, waarvan 6.000 in Addis. De overige studenten werken volgens het open universiteit systeem, dat 53 steunpunten door het hele land heeft. Mr. Wondwosen wordt hier de president genoemd. Hij heeft ondermeer tot taak het benoemen en ontslaan van personeel en voor zover wij dat kunnen bekijken wordt hij daarbij niet gehinderd door moeizame procedures, vakbonden of mr's.
Mooi overzichtelijk dus!
Op onze compound hebben we een dag- en nachtwacht, twee vriendelijke mannen, die erg behulpzaam zijn. Nu hebben ze daar de tijd ook wel voor, want het bewaken van onze compound lijkt ons niet erg inspannend. De eerste week hadden we nog vrij om ons een beetje in te werken en om Addis te verkennen. Onze eerste indrukken zijn erg plezierig, al is het grote aantal bedelaars en de grote armoede wel schrijnend. Ondanks dat maken de Ethiopiers een vriendelijke en beleefde indruk. Ze nemen op een ontspannen manier de tijd voor mensen.
Je leert hier als vanzelf te ontstressen!

Op donderdag 27 september hebben we het Meskelfeest meegemaakt. Bij dit feest wordt gevierd dat de moeder van keizer Constantijn het kruis van Jezus vond in het noorden van Ethiopie! Dit feest wordt al ruim 1600 jaar gevierd.
Op het grote Meskel Square werd door duizenden mensen gedanst en gezongen. Op hele grote tribunes was plaats voor honderdduizenden mensen. Als respected guests mochten wij alles van heel dichtbij meemaken. Het is een feest van Ethiopische orthodoxe christenen en verschillende groeperingen kwamen in prachtige kleurige gewaden dansend en zingend het plein op. het feest werd afgesloten met een toespraak van de patriarch van Ethiopie. Daarna was er vuurwerk en werd er een vreugdevuur aangestoken.
Jammer genoeg laat de techniek ons nog een beetje in de steek, zodat we geen foto's kunnen plaatsen, maar het was heel indrukwekkend.

Een volgende keer hopen we wel foto's te plaatsen en jullie wat te vertellen over de praktijk van alle dag.

Hartelijke groeten, Jan en Truus.

• 03 Oktober 2007 - 16:56

Constance:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Bedankt voor jullie bericht en ik ben zeer benieuwd naar het vervolg. Succes en heel veel groeten.

• 03 Oktober 2007 - 18:31

Elly Zwaag:

Hoi Jan en Truus,
    Wat een verrassing, en ik maar denken dat jullie deze week zouden vertrekken.
    Vanuit een wat somber Oudeschip ben ik wel nieuwsgierig naar het weer bij jullie! Succes met jullie werk en we kijken uit naar een volgend bericht.Groutnis, Frits en Elly

• 03 Oktober 2007 - 18:51

Bert Westerink:

Nou dat komt luid en duidelijk door hoor! Bedankt voor het bericht; ik zal met veel belangstelling meelez(v)en. Heel veel succes en plezier.

• 03 Oktober 2007 - 18:54

Wim Rietman:

Hoe zit het daar met het apres-skieen, Jan????

• 03 Oktober 2007 - 21:51

Gelske:

Hallo Jan en Truus,wat leuk om al wat mee te genieten van jullie belevenissen in Addis, wat een andere wereld en andere mensen, ik zou best even om een hoekje willen kijken om te zien hoe jullie er bij zitten,hopelijk komen er snel foto's dan kunnen we jullie daar ook nog "zien". Succes voor de komende tijd en tot een volgend bericht. Groetjes, Gelske

• 03 Oktober 2007 - 21:52

Coby Van Klaveren:

Wat een leuk en boeiend verhaal Truus!!
    Het lijkt me echt geweldig, nog geen twee weken op pad en dan al zoveel ervaringen. Gelijk met de neus op de cultuur, zo snel maak je dat niet mee. Het voordeel is dat je er woont en met verschillende mensen te maken hebt, dus word je ook snel uitgenodigd denk ik. Dat je er kunt ontstressen lijkt me zeker het geval. Niets in een snel tempo, veiligheid rondom, waar zou je je drul over maken. Was wel even goed voor mij op dit moment, ik loop tegen de rode draad aan. Maar ik ga overmorgen op pad, lekker weg van alles en leuke dingen doen.Ik hou me aanbevolen voor jullie wederwaardigheden, maar weet niet of ik de komende periode in de gelegenhied ben te reageren. Ik wens jullie verder een heel goede tijd. Ik leef in gedachten een beetje mee, alhoewel ik me er geen echte voorstelling van kan maken.

Heel veel groetjes en tot de volgende mail. Coby

• 04 Oktober 2007 - 07:14

Joke:

Leuk om al zo snel iets over jullie eerste indrukken te lezen. Ik kijk uit naar het vervolg. Zo te lezen houden jullie het daar wel vier maanden vol.
    Een heel hartelijke groet vanuit grijs, herfstig Nederland.

• 04 Oktober 2007 - 07:36

Käthy Gräfe:

Beste mensen, fantastisch om deelgenoot te zijn van jullie ervaringen.Wil nog even een fiat Truus: mag ik doormailen aan andere Si!- geïnteresseerden?
    Mn eigen Afrika-ervaringen komen weer helemaal boven. De eerste stappen vond ik umwerfend, cultuurshock. Jullie lijken er zo smoothly in te glijden.
    Intussen, in blijde verwachting van vervolg, hartelijke groet,
    Käthy

• 04 Oktober 2007 - 08:18

Auke Smid:

Leuk om te lezen wat jullie daar meemaken.Het komend weekend zal ik de tweelingenclub in Sauerland bijpraten over jullie ervaringen.
    Een hartelijke groet van Ans en Auke

• 04 Oktober 2007 - 10:16

Miek:

Bedankt voor jullie boeiende en enthousiaste verhaal. Zo kunnen we een beetje meeleven. Ik zie jullie al zitten op de veranda!
    Heb je de macDonald al ondekt, Jan?
    Het lijkt er inderdaad op dat jullie de gigantische overgang soepeltjes doorstaan hebben.
    Veel plezier in de volgende (werk)fase.
    Spannend

• 04 Oktober 2007 - 15:56

Lucas Benning:

Hoi Truus,

Je let toch wel op dat Jan zich niet te veel opwarmd. De sneeuwconditie was het laatste jaar al niet te best. Als Jan te veel opgewarmd mag hij straks alleen tussen de middag nog maar met ons lunchen. Kortom, voor kacheltje spelen als de zon niet schijnt.

Jan, ook jij ondanks de waarschuwing toch een goede tijd toegewenst.

• 05 Oktober 2007 - 11:59

Eeuwke En Dicky:

jullie waren vertrokken voor we er erg in hadden.We rekenden op begin Okt. en in het weekend van 24 Sept.had ik even niet in de co0mputer gekeken en dus het vertrek gemist.sorry!
    Blij te horen dat de eerste indrukken goed zijn bevallen,we vinden het heel fijn om te kunnen meeleven met jullie ervaringen.

• 05 Oktober 2007 - 12:08

Tineke Sikkema:

Hoi Jan en Truus,

gisteren stond er een artikel over Ethiopie in Trouw, met een prachtige foto van de stad waar jullie nu wonen. Wat sober... de foto zag er hyper modern uit. Het was wel fijn om even in jullie buurt te mogen vertoeven. We hebben het artikel met nog meer aandacht gelezen.
    Leuk dit initiatief aan site. Wij wensen jullie veel inspiratie, inzicht en leergiereigheid toe. We zijn wel een beetje jaloers. Jullie zijn toch maar weer bofkonten!! Het ga je zeer goed,
    lieve groet van Henk en Tineke

• 06 Oktober 2007 - 02:32

Henk D. Te Beijing:

Wij zijn hier zo onder de indruk dat we af en toe een dag een time out nemen om bij te komen. Net zoveel mensen in 1 stad als in heel Nederland! Maar met een heilige mis, eerst in het Engels en toen in het Chinees! Met aaansluitend een trouwerij.
    Deze week zijn veel mensen vrij i.v.m. de nationale feestdagen (1, 2 en 3 oktober - 58 jaar na de revolutie).

Sinds donderdag regent het ook overdag. Voorheen alleen 's nachts.

Dinsdag nemen we de trein naar Lhasa (150 km/u - 2 dagen) voor 5 dagen sightseeing.

Daarna zien we wel weer.

Succes verder.

Tot nader.

Hartelijke groet van Henk D.

Toch mooi om zo afstanden te kunnen overbruggen.

• 07 Oktober 2007 - 17:21

Bert Smid Nw Vennep:

Aansluitend aan de reactie van Henk en Tineke (zie beneden)de naam van de website van Seada Nourhusen, op 3 jarige leeftijd uit Ethiopië gevlucht, die nu in Trouw schrijft: www.Trouw.nl/abessijnsewortels. Zo krijgen we van verschillende kanten informatie over een land waar we maar weinig van weten in Nederland. Succes met jullie werk, wat dat ook maar mag inhouden, maar dat horen we vanzelf.
    Hartelijke groeten van Bert en Conny.

• 08 Oktober 2007 - 17:08

Henk Warris:

Een mooi verhaal ruus, ik hop dat er nog vele volgen

• 08 Oktober 2007 - 20:20

Greetje:

Wat geweldig om jullie belevenissen te volgen. En nu maar "inburgeren". Hoe zit het met de eetcultuur en hoe smaakt de koffie?
    Hartelijke groet, Greetje

• 09 Oktober 2007 - 08:17

Greetje:

Dag jan en Truus,
    Prachtig om jullie te kunnen volgen via deze site! Wat een belevenissen nu al. Hoe zit het met de eetcultuur en de koffie? Groet,Greetje

• 09 Oktober 2007 - 13:01

Cor R.:

Ik heb jullie mail met plezier gelezen.
    sucses verder.
    Met vriendelijke groet,

Cor

• 09 Oktober 2007 - 18:56

Lyanne:

Leuk verhaal en een hele onderneming. Echt iets voor jullie ik zie jullie vanuit het toch al weer natte Beekbergen genieten van het warme weer en de gemoedelijke bevolking.Vol verwachting zie ik uit naar het volgende verslag.

• 11 Oktober 2007 - 07:35

JITTY:

Hartstikke leuk dat we hier kunnen lezen hoe het met jullie gaat en we zijn beniuwd naar jullie verdere avonturen

• 13 Oktober 2007 - 20:18

Hannie Boeré:

Leuk om op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    veel liefs,

Hannie.

• 15 Oktober 2007 - 20:30

Fokke Smid Emmen:

Hallo Jan en Truus,
    Hartelijk dank voor jullie brieven met een boeiende beschrijving van jullie leven daar. We beleven het een beetje mee.
    Een goede tijd daar toegewenst.
    Hartelijk gegroet, Fokke en Afke.